Létezik egy világ, ahol a természetfeletti természetes...

Kedves Útkereső! Köszöntelek az én szakrális budoáromban. Sokféle névvel illeték már e helyet és sokan megfordultak már itt. Minden változik, egy valami azonban örök. Amikor alkotok, kint hagyom a testem. Ez felébredett lelkek otthona és találkozóhelye. Ezért arra kérlek, hogy te is vegyél le magadról mindent, amire idebent nem lesz szükséged. Aztán fáradj beljebb és érezd otthon magad. Tölts magadnak egy csésze teát és helyezkedj el kényelmesen. Keresgélj, lapozgass az írások között. Lassan elnyom az álom. Engedd. Mert amikor felébredsz, mindent másképp látsz majd. Isten hozott nálam.

2013. december 30., hétfő

A rendszeres jógagyakorlás fontossága

   Amikor egy új jógagyakorló megérkezik az órára, ez a kérdés biztosan elhangzik: hány alkalomra van szükségem, hogy jobban legyek, meggyógyuljak? Ismerős, ugye? Felgyorsult világban élünk, ahol alkalmazkodva a körülményekhez, magunk is gyors megoldásokat keresünk. A felmerülő problémákat instant kell kezelni, a következő perc már másról szól. Nincs idő elmerülni semmiben sem. A könnyen, gyorsan szerzett tapasztalat pedig, hamar kikopik a mindennapok terhelése alatt.  A jógagyakorlással sincs másként, mint bármi mással életünk során.  Ahhoz, hogy fejlődést érjünk el a jógában, időt energiát kell fektessünk bele, és gyakorlásunkat rendszeresen kell végezzük. A jóga nem sport. A jóga egy életmód- szemléletmód váltást jelent, melynek hatására minőségi változás megy végbe életünkben. Megváltoznak szokásaink, pl. étkezés, szabadidős tevékenység, beszéd, gondolkodás, gyermeknevelés, párkapcsolat, fizikai- és szellemi teljesítőképesség terén.
   Napjainkban, a terhelés súlya alatt lankad a figyelmünk, és hajlamosak vagyunk azt gondolni, a dolgok az életünkben maguktól működnek majd. Kiemelten érvényes ez egészségünkre, házasságunkra, családi kapcsolatainkra stb. Könnyen beláthatjuk, hogy ha előre szeretnénk lépni tanulmányaink, vagy a munka terén, tennünk kell érte. Időt, pénzt, energiát nem kímélve dolgozunk meg a sikerért. Miért lenne ez pont egészségünkkel másként? A testi- és mentális harmónia természete az, hogy fenntartjuk, működtetjük azt. Működtetni annyit jelent, lehetőséget biztosítunk önmagunknak a pihenésre, de ami még fontosabb, a fejlődésre is. A fejlődés egyik alappillére pedig a rendszeresség. De mit is értünk rendszeresség alatt?

   Ha meghalljuk ezt a szót, rendszeresség, legtöbben azonnal hárítunk, igaz? Mondván nincs elég időnk, pénzünk csatlakozni egy új csoporthoz. De, ha valóban változtatni szeretnél, könnyen megértheted, ezek csupán kifogások. Bármilyen rövid, és egyszerű is a gyakorlásod, a lényeg, hogy az csak a tied legyen, ragaszkodj hozzá, és mindennap szakíts rá időt. Vegyünk egy példát. A Surya Namaskara, vagyis napüdvözlet gyakorlatsor, az egyik legnépszerűbb, legkönnyebb formája a jógagyakorlásnak. Egyszerűen elsajátítható, és nem megterhelő. Otthon is végezhető, csupán egy matracra van szükséged hozzá. Jól illeszkedik bármilyen technikához, így szabadon variálható más technikákkal napszaktól függően, mint pl. relaxáció, meditáció, szemjóga- vagy masszázs, légző gyakorlatok, intim torna stb. Ha reggelente, csupán 30 perccel korábban kelsz fel, és gyakorlod a jógát, rövid időn belül tapasztalni fogod, hogy az egész napod más attitűdben, hangulatban telik majd. Állóképességed, terhelhetőséged és szellemi teljesítőképességed jelentősen megnövekedik, fokozódik a koncentrációs képességed, és csökken, megszűnik a mentális feszültség, stressz tünetek és állandó rossz közérzet. Ha kitartó vagy, és a gyakorlás szokásoddá válik, a jóga teret hódít az életedben, és pozitív hatását minden vonatkozásban tapasztalni fogod majd. 

2013. december 21., szombat

A titok 12 pillére

1. A tiltás létrehoz.
2. A tagadással állítasz.
3. Aminek ellenállsz, az hat rád.
4. Amitől félsz, az bekövetkezik.
5. A teremtéshez tér kell.
6. Ami téged vonz, azt te is vonzod.
7. Amit elfogadsz, attól teret kapsz.
8. Amiről van egy képed, arra képes vagy.
9. Csak akkor kaphatod azt, amit akarsz, ha tudod, hogy mi az.
10. Nem kell, hogy kutass a szeretet után, amikor abból vagy.
11. A karma titka: ami körbe megy, az körbe jön.
12. Amit megosztasz másokkal, azt meghálálja az univerzum.

Invictus

Az éj börtöne nem enged, 
Fogva tart, de a sötétből hálát adok az Istennek,
Hogy a lelkem meg nem tört.
Az élet mért rám szenvedést,
De én nem sírok, nem csüggedek.
Ha véres is e halánték,
Nem hajtom le fejemet.
A haragon és könnyön túl árnyak prédája a lélek,
Mégis, ha veszély tüze gyúl,
Láthatjátok, nem félek.
Utamon, mi utolér, a csapásokat hárítom,
Én felelek lelkemért, a sorsom én irányítom.

2013. december 19., csütörtök

Női jóga II.


Mindig zavarba jövök, amikor valaki megkérdezi tőlem: tulajdonképpen, mi az a jóga? Mert hát, annyi mindent hallani, hogy könnyű eltévedni a stúdiók, tanfolyamok és különböző irányzatok útvesztőjében. Jogos, válaszolom. Van egy órácskád? Mert a jógáról nem tudok pár mondatban beszélni. Nincs rá egyszavas válasz, hogy szaladjunk is tovább, mintha csupán receptet cseréltünk volna. A helyzet csak bonyolódik, amikor a női jóga kerül szóba.


Egy körültekintően kiválasztott, tradicionális felépítésű hatha jóga óra, a már jól ismert pozitív élettani hatások mellett, jótékonyan befolyásolja a női kiválasztó- és szaporító szervrendszer működését is. Így ebben a megközelítésben, egy hatha jóga órával is nagyon szépen lehet kezelni az apróbb tüneteket, mint például alhasi puffadás, kisebb menstruációs görcsök, rendszertelen ciklus. Vannak azonban olyan tipikusan női tünetek, és betegségek, melyeknél célzott kezelés szükséges. A kezelés jelen esetben gyűjtőfogalom, mely magába foglalja a gyakorló pontos kikérdezését a fennálló tünetekről, betegség körülményeiről, stádiumáról, az érzelmi- és családi hátteréről, ezen felül a specifikus ászana- és pránayáma gyakorlatokat. Az esetek legnagyobb részében, ha ellátogatunk egy női jóga órára, jól ismert hatha jóga ászanákat gyakorolhatunk majd, azok közül is elsősorban talajelemeket, tehát ülő-és fekvő pozícióban kitartott testhelyzeteket. De, ahogy fentebb is említettem,- ha a tünetek komolyabbak -, egy ilyen típusú gyakorlatsor, hosszú távon nagy valószínűséggel eredmény nélkül marad. Persze fontos tisztázni, hogy mit értünk komolyabb tünet alatt. Specifikus kezelést igényelnek az alábbi betegségek: erős menstruációs görcsök, meddőség, vetélés, ciszta, mióma, visszatérő gyulladások, fertőzések, (elsősorban vesemedence- hüvely- húgyhólyaggyulladás) hüvelyrenyheség, aranyér, inkontinencia, klimax, hormonális alul-és túlműködések, endometriózis, stb. A női medence működéséről részletesen beszéltünk a Jógával a gátizomzat renyhesége ellen című cikkben. Nehezen hozzáférhető, jól védett terület, ebből kifolyólag egy progresszív, fejlődésorientált női jóga órának, a következő elemeket mindenképpen tartalmaznia kell:


- Óra eleji- és óravégi relaxáció, melynek középpontjában az elengedés áll. Különösen az óravégi relaxációval szemben elvárás, hogy az ellazulás fizikai- mentális- és lelki szinten egyaránt végbemenjen.
- Pránayáma, légző gyakorlatok, kiemelten a hasi légzés gyakorlása. Fontos megemlíteni, hogy a dinamikus, alhasi légzéstechnikákkal a jógaélettan nagyon óvatosan bánik, és sok az ellenjavallata, de a gyakorlat azt mutatja, hogy az ilyen típusú pránayáma gyakorlás, a gyógyulás egyik alappillére.
- Légzésszinkronnal végzett ászanasorok, melyeknek tartalmaznia kell tartásjavító homorító- valamint csípőnyitó ászanákat, alhasi masszázst- és nyújtást biztosító elemeket, specifikus gyakorlatokat, melyek stimulálják a petefészek- és a méh tartószalagok működését. Ezen felül, kiemelten fontos olyan derékvédelemmel, összekötött komplex, kitartott vagy dinamikus testhelyzetek elsajátítása, melyek egyszerre dolgoztatják a nő intim zónáját, és erősítik a medencealapot.
- Végül intim torna elemek.
Tudom, most arra gondolsz, ez nagyon jól hangzik, de tényleg működik? Hiszen az orvos azt mondta, elkerülhetetlen a gyógyszeres kezelés, műtéti beavatkozás császármetszés, stb. Akkor miért bonyolítsam a helyzetet? Van itt azonban még valami, amit nem árt tudni. Ha nem vagy tisztában a betegséged kiváltó okával fizikai- és érzelmi szinten egyaránt, valamint az életmódodból adódó egyéb hajlamosító tényezőkkel, az orvos által előírt terápia önmagában nem elegendő. Legtöbbször a gyógyszeres- vagy műtéti beavatkozás csupán átmeneti tünetmentességet biztosít. Így minden nőt csak biztatni tudok, hogy akár prevenció, akár kiegészítő- vagy célzott kezelés céljából keressen fel egy női jóga csoportot. A közös gyakorlás hamar felébreszti a tudást, mely minden nőben ott szunnyad, és elengedhetetlen a nőiség tudatos, egészséges és harmonikus megéléséhez.   

2013. december 10., kedd

Jógával a gátizomzat renyhesége ellen

A szakemberek igyekeznek minden aspektusból megvilágítani ezt a csodálatos belső utazást, hogy mindenki megtalálja a számára legmegfelelőbb lehetőséget. A jóga testünkre gyakorolt pozitív élettani hatásai közül leggyakrabban ezekről hallunk: a gerincoszlop egészségének helyreállítása, vérnyomás problémák kezelése, hormonális alul- és túlműködések kompenzálása, légzőszervrendszer megfelelő működése valamint egyéb korrekciók. Valóban a jóga egy annyira komplex és hatékony erőmerítő rendszer, hogy szükségünk is van a segítségre, hogy ki tudjuk választani a számunkra legmegfelelőbb óratípust, hiszen minden tradíció másra helyezi a fókuszt. Mégis, a legritkább esetben fordul csak elő, hogy a jógagyakorlásról olyan tünettel összefüggésben olvashatunk, hallhatunk részletesebben, mint a hüvelyrenyheség. A mai jógagyakorlás egyik legfontosabb missziója, hogy a gyakorló tudatosságra tegyen szert. Természetesen ez megfelelő testtudattal kezdődik, hiszen a tudatosság és a preventív hozzáállás hiánya a medence működését is negatívan befolyásolja.

A hüvelyrenyheség egy olyan női betegség, ami akkor következik be, ha a hüvely záró funkciója sérül, csökken, így a hüvelybe víz, levegő áramolhat. Ha ily módon víz kerül a hüvelybe, fennáll a fertőzés veszélye is. Utóbbit hívjuk „levegősödésnek”, mely jógaórán bekövetkezhet fordított pozícióknál, széles terpeszben, vagy állásból előrehajlásban.

Egy nő számára, a hüvelyrenyheség roppant kellemetlen, ezért eleinte megpróbálja elkerülni azokat a szituációkat, ahol ilyen kiszolgáltatott helyzet adódhat. Az elkerülés jó taktika lehet egészen addig, amíg a tünet egy olyan betegséghez nem vezet, amivel már foglalkoznunk kell.

Sajnos az ember hajlamos azt hinni, hogy a teste, és egyáltalán az élete, annak minden vonatkozásában magától működik. Ahogy most a gép előtt ülsz, és ezt a cikket olvasod, gondold végig mikor tettél utoljára bármit azért, hogy ez a terület megfelelően működjön? A válasz bizonyára elgondolkodtató lesz. Mégis, ha belegondolunk, minden tipikusan női élettani folyamat kifelé áramlik, és kompenzációs munka nincs. Ennek ellenére tapasztalatom szerint még ma is nagyon nehéz megtölteni egy női jóga csoportot. Az igény kialakult az ilyen jellegű problémák kezelésére, de a nők nem tudják összefüggésbe hozni ennek az izomzatnak a működését, és a női jógát.

Felépítését és természetét tekintve a gátizomzat sem különbözik, bármely más harántcsíkolt izomzattól testünkben. Megfelelő edzés esetén erősödik, mozgás hiányában azonban csökken az építő anyagcsere, az izom szerkezetében gyengül, hosszútávon sorvadásnak indulhat. A sorvadás fokozatosan jelentkezik. Így, a meggyengült hüvely, csupán eredménye egy előzetes leépülő folyamatnak, és nem a betegség kiváltó oka, úgynevezett gócpontja. De akkor mi okozza a valódi problémát? A kiváltó ok a medencealap izmainak gyengülése. A helyzetet tovább rontja a túlzott fizikai terhelés, hüvelyi szülés, hátrahajló méh, tamponhasználat és különösképp a rossz testtartás.

Mindezt figyelembe véve, a tünet megszüntetéséhez, tisztában kell legyünk a kiváltó okkal (ami nem a gáttáji izmok, hanem a medencealapi izmok gyengesége), hogy a kiválasztott terápia meghozza a várt eredményt. Az előírt gyakorlatokon felül, meg kell vizsgálni az életmódból adódó egyéb hajlamosító tényezőket, hogy azokat ki lehessen zárni, különben a gyakorlatok hosszútávon semmit sem érnek. Ez egy tudatos preventív hozzáállást igényel a gyakorló részéről, ami erősíti a testtudatot. Ilyesformán az intim torna, és minden más technika, amely csupán a gáttáji izmokat dolgoztatja, hosszútávon eredmény nélkül marad. A medencealap a központ, így ezt a területet kell stimulálnunk. A medencealap edzésével együtt erősödik a hüvely is, ami önmagában csupán egy kötőszövet, melyet izomrostok ölelnek körül. Így érthető, hogy az intim torna önmagában nem elég, sőt a hüvely túledzése odavezethet, hogy a körülötti izmokat egyáltalán nem tudjuk ellazítani, ami elengedhetetlen például szülésnél. A medencealap gyengesége sajnos az esetek legnagyobb részében együtt jár rossz a testtartással, és a szervek süllyedésével is, mivel nincs, ami megtartsa őket.

Összegezve, a jóga, és azon belül is a specifikus női jóga kiváló módszer lehet, amely egyszerre javítja a testtartást, és edzi a medencealap izomzatát. A gyakorlatok légzésszinkronnal végezve még hatékonyabbak.

Ezen felül kulcsfontosságú a zárak, úgynevezett bandhák ismerete, melyek közül a múla bandha - gyökérzár -, és az udijána bandha – gyomorzár -, a legfontosabb. Segítségükkel elkerülhető a „levegősödés” a már említett fordított pozícióknál, széles terpeszben, vagy állásból előrehajlásban. Ez a terápiás szint. Emellett tisztázni kell, az életmód szintjén, hogy mely tényezők hajlamosítanak erre a betegségre, és melyek nem. A tudatosság azt is jelenti, hogy a gyakorló meg tanul helyesen járni, ülni, lélegezni, hanyattfekvésből felülni, menstruálni, szülni, emelni, tüsszenteni, köhögni stb.

Azáltal hogy figyelmet szentelünk ennek a területnek nemcsak a gyakorlatok- légző gyakorlatok által, de gondolati- és érzelmi szinten is, az esetek nagy részében a probléma megoldódik, tüneti szinten mindenképpen. De azzal is tisztában kell legyünk, hogy ha alkatilag gyenge ez a terület, vagy hüvelyi szülés/szülések következményeképpen jön létre renyheség, nem biztos, hogy a tünetek teljes mértékben megszüntethetők. Előfordulhat, hogy a hüvelyrenyheséggel meg kell tanuljunk végérvényesen együtt élni, elfogadni, hogy hozzánk tartozik. Ez esetben a kiváltó ok alázatra, és önmagunk felé irányuló teljes elfogadásra, szeretetre is tanít. Ez pedig maga a jóga. A tüneteinkkel, és egyáltalán saját gyengeségeinkkel harcba szállni a jógaszőnyegen, zsákutca, egóharc semmi több. A jóga megtanít rá, hogy légy tudatos, tégy meg mindent a siker érdekében, mégis úgy fogadd el magad, ahogy vagy.


A www.mezsgye.blogspot.com honlapon található tartalom (különösen, de nem kizárólagosan: cikkek, tanulmányok, egyéb írások, grafikák, szövegelemek, beleértve jelen szöveget is) a Szerzői jogról szóló 2011. évi CXII. törvény alapján a feltüntetett szerzők szerzői jogi oltalom alá eső alkotásai, amelyekkel kapcsolatos mindennemű hasznosítási jogokkal Csörgits Kinga rendelkezik. A Jogtulajdonos nem vállal felelősséget a honlap használatából eredő bármilyen közvetett vagy közvetlen kárért. A honlapon található bármilyen tippet, ötletet, elgondolást, javaslatot bárki csak a saját felelősségére használhatja.